Onze website gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren alsook om als lid te kunnen inloggen. Om deze website optimaal te gebruiken vragen we je om akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.

Ik ga akkoord liever niet.
terug naar overzicht

De essentie over spreken voor publiek - Tip 1 (van 4)

De essentie over spreken voor publiek - Tip 1/4

Op een avond moest ik ‘invallen’ bij het businessnetwerk De Hanze, toen de geboekte spreker plots verstek gaf. Ik kreeg 5 à 10 minuten om ‘iets te vertellen over spreken voor publiek’. De voorbereidingstijd was kort – héél kort – voor mijn doen. Daarom besloot ik me te beperken tot 4 tips waar iedereen die ‘voor de leeuwen wordt geworpen’ mee aan de slag kan.

Tip 1 – Ken je publiek + stem je verhaal erop af


Ken je publiek

Huh, moet ik dan weten wie er precies in mijn publiek zit en elk van hen persoonlijk kennen? Uiteraard niet, want voor veel sprekers is het eerder intimiderend als er bekenden in de zaal zitten. :-) Wat wél helpt, is weten wie de mensen zijn die je voor je hebt.

Met ‘wie ze zijn’ bedoel ik dan: op welk soort mensen mikt de organisator van het evenement waar je spreekt? Is het een bepaalde homogene beroepsgroep (bvb kniechirurgen of boekhouders), een diverse groep met een gedeelde interesse (bvb yogalovers of fietsfanaten), of een heterogene groep? Hoe beter je hier zicht op hebt, hoe makkelijker de volgende stap wordt.

Stem je verhaal erop af

Als spreker is het goed om zo veel mogelijk ‘op maat van je publiek’ te spreken. Probeer – samen met de organisator – in te schatten wat je toehoorders al weten over jouw onderwerp, zodat je hen nog kan verrassen met nieuwe inzichten. Ben je bijvoorbeeld een voedingsdeskundige, weet dan dat de fietsfanaten en kniechirurgen van hierboven wellicht geïnteresseerd zullen zijn in technieken om beter en langer te kunnen presteren, terwijl de yogalovers waarschijnlijk zullen willen leren hoe voeding hun lichaam kan helpen soepeler te maken. (Voor de boekhouders zoek ik nog wat inspiratie… :-))

Zorg vooral dat wat je vertelt herkenbaar is voor je publiek. Mensen willen het gevoel hebben dat het over hén gaat en dat je voeling hebt met hun wereld. Als je een compleet andere taal spreekt of een voorgekauwd standaardverhaal vertelt, wordt de kans groter dat je je doel voorbijschiet. Je verhaal afstemmen op de mensen die voor je zitten, verhoogt de betrokkenheid en de aandacht van je publiek.

Een echt heterogeen publiek is natuurlijk het moeilijkst om iedereen aan te spreken. Zoek dan naar grote ‘gemene delers’ in je verhaal, die voor veel mensen herkenbaar zijn of iets kunnen losmaken;

One more thing…

Wat ik vaak zie gebeuren, is dat sprekers in de valkuil trappen van te denken dat ze weten wat hun publiek al weet over hun onderwerp. (lees deze zin gerust nog eens opnieuw :-)) Het is niet omdat enkele mensen knikken dat ze je begrijpen, dat de ‘silent majority’ ook helemaal mee is.

Hoe kun je dat dan wél te weten komen? Heel eenvoudig: ‘Gooi het in de groep!’. Stel gewoon de vraag: ‘Wie weet wat … is?’ of ‘Wie kent de theorie van …?’ Laat mensen effectief hun hand opsteken (een beetje actie kan nooit kwaad :-)). Als blijkt dat bijvoorbeeld een kwart van je publiek niet op de hoogte is, loont het de moeite om dit – bondig om de ‘wél-weters’ niet te vervelen, maar uitgebreid genoeg voor de niet-weters – toch toe te lichten. Zo (be)trek je iedereen mee in je verhaal.

Meer weten?

Ken je de 10 grootste misverstanden over spreken voor publiek al? Nee, je moet er niet zelf naar op zoek. :-) Je vindt ze gebundeld in het e-book dat je hier kunt downloaden. En zo krijg je meteen ook regelmatig nieuwe tips in je mailbox. Doe er je voordeel mee!

terug naar overzicht