Onze website gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren alsook om als lid te kunnen inloggen. Om deze website optimaal te gebruiken vragen we je om akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.
De essentie over spreken voor publiek - Tip 2/4
In de vorige blog gaf ik je de eerste van vier tips over spreken mee: ‘Ken je publiek + stem je verhaal erop af’. Maar de tweede tip is minstens even belangrijk.
Tip 2 – Zorg voor een goeie opener én afsluiter
Enkele essentiële minuten
Veel sprekers steken heel wat tijd in het grondig in elkaar puzzelen van hun verhaal. Ze zorgen voor een goeie flow, zoeken sprekende voorbeelden en als ze PowerPoint, Keynote of Prezi gebruiken, illustreren ze hun verhaal met passend beeldmateriaal. En maar goed ook, want een goeie voorbereiding levert (vaak) een goed verhaal op. En toch gaan die vele uren inspanning soms in enkele minuten helemaal verloren. Zonde, niet?
De eerste indruk
‘You never get a second chance to make a first impression’, luidt een Engels spreekwoord. En dat klopt zeker als je voor een publiek mag spreken. In die eerste minuten bepaalt elke toehoorder of zij / hij naar jou zal blijven luisteren, of ‘overgaat tot de orde van de dag’ (lees: mails of social media checken op de smartphone, of gewoon ‘analoog’ zitten wegdromen :-)).
Als presentator van ondertussen 100’en live- en online evenementen heb ik in de voorbije 15 jaar heel wat sprekers mogen aankondigen. Mijn nieuwsgierigheid is groot en mijn interesse breed. Sprekers worden meestal gekozen omdat ze expért zijn in hun vak, dus zat ik telkens te popelen om zelf ook geboeid te worden en bij te leren.
En toch… Eerst 5 à 10 minuten over jezelf spreken door je cv te overlopen (om te tonen hoe belangrijk je bent?). Of zó aarzelend van start gaan dat het lijkt alsof je die achter-de-schermen-medewerker bent die per ongeluk het podium werd opgeduwd als vervanger van de spreker die niet kwam opdagen? Of eerst overlopen waarover je het zo meteen zult hebben, inclusief de mooi gestructureerde opbouw van je presentatie? Het zijn allemaal garanties om je publiek (héél) snel kwijt te raken…
Een goeie opener
Mensen willen vanaf de eerste seconde geboeid worden door je verhaal. Stel ze niet teleur! Zorg dus voor een opener waarmee je onmiddellijk de aandacht van iedereen beet hebt, ook zij die misschien aan het indommelen waren bij de spreker vóór je. ;-) Hoe kun je dit doen? Stel bijvoorbeeld een vraag, en laat mensen ook effectief antwoorden door bijvoorbeeld hun hand op te steken. Doe een ‘enquête’ waarbij mensen kunnen kiezen tussen 2 of meer antwoordmogelijkheden. Start met een controversiële stelling of quote, die direct emoties oproept. Of vertel een persoonlijk verhaal, dat mensen raakt. Het zijn allemaal manieren om je publiek van in het begin te betrekken en een goeie eerste indruk te maken.
Struikel niet vóór de meet
Ooit beelden gezien van marathons of langeafstandswedstrijden waarbij lopers net vóór de meet uitgeput neerzijgen? Zo zie ik het ook vaak gebeuren wanneer mensen spreken voor publiek. Je hoort ze bijna letterlijk een zucht van opluchting slaken – We zijn ervan af!!! – en dan… niets. ‘Euhm, aja, dit was blijkbaar mijn laatste slide.’ Of een slide met ‘Dank u voor uw aandacht’ (wat zowat hetzelfde is als ‘Dank voor uw volharding om naar mij te blijven luisteren.’ :-)) Of gewoon… stilte…
Met een goeie afsluiter kun je mensen net een gevoel geven dat ze meenemen naar huis (of naar de receptie). Die laatste indruk is vaak ook wat mensen zullen onthouden. Gooi die kans dus niet weg! Suggesties? Eindig met een kwinkslag die een glimlach op mensen hun gezicht tovert. Gooi nog een doordenkertje in de groep waarop men verder kan ‘sjieken’. Of geef ze een ‘cliffhanger’ die ze nieuwsgierig maakt naar een vervólg op je lezing of presentatie.
One more thing…
Die goeie opener en dat slot-dat-bijblijft, die komen er niet zomaar. Reserveer voldoende tijd in je voorbereiding om over die beide cruciale onderdelen grondig na te denken en eens je ze gevonden hebt, ze ook meermaals in te oefenen. Als op ‘D-Day’ je opener er vlotjes uitrolt en je publiek meteen mee is in je verhaal, zal je zelfvertrouwen een boost krijgen!
Meer weten?
Ken je de 10 grootste misverstanden over spreken voor publiek al? Nee, je moet er niet zelf naar op zoek. :-) Je vindt ze gebundeld in het e-book dat je hier kunt downloaden. En zo krijg je meteen ook regelmatig nieuwe tips in je mailbox. Doe er je voordeel mee!