Onze website gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren alsook om als lid te kunnen inloggen. Om deze website optimaal te gebruiken vragen we je om akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.
De essentie over spreken voor publiek - Tip 4/4
In de vorige blogs gaf ik je de eerste drie van vier essentiële tips over spreken mee:
- ‘Ken je publiek + stem je verhaal erop af’
- ‘Zorg voor een goeie opener én afsluiter’
- Is Powerpoint wel nódig?
Hier komt de vierde en laatste tip.
Tip 4 – Gebruik de kracht van storytelling
Verbaasd en achterdochtig
Een paar maanden geleden luisterde ik naar Radio 1, toen ik plots met verstomming werd geslagen. De nieuwe radioreclame van Plan International leek wel plagiaat uit mijn cursussen spreekcoaching!
De zoetgevooisde stem van Ianka Fleerackers – wie herinnert zich Prinses Prieeltje uit de legendarische tv-reeks Kulderzipken nog? – had het over kinderen in Afrika die ’s ochtends naar school vertrokken.
Zouden mijn coachingsessies afgeluisterd worden? Wordt wat ik daar vertel voor grof geld verkocht aan de hoogstbiedende, in dit geval de scenarist van de radioreclame van Plan International?
Informatie ‘levendig’ maken
Het zal wellicht niet zo’n vaart lopen… :-) Maar het bevestigde me wel in mijn overtuiging dat ook anderen de kracht van storytelling gebruiken om mensen te raken en in dit geval ook in bewéging te zetten (om Plan-ouder te worden, in dit geval).
Het voorbeeld dat ik altijd gebruik, is het volgende. Je kunt aan je publiek vertellen dat er in een bepaald land in Afrika 40 procent kinderarmoede is. (fictief voorbeeld, voor alle duidelijkheid). Maar maakt dat méér indruk dan wanneer het 20 procent zou zijn, of minder dan bij 60 procent? Zo’n getal zegt op zich niet veel. Het is niet ‘tastbaar’.
Maar je zou die informatie ook kunnen ‘verpakken’ in een verhaal. Een voorbeeld: “Het is 7u ’s morgens in een dorpje in Afrika. 5 jonge kinderen worden gewekt door hun ouders. 3 van hen trekken hun mooie kleren aan en stappen op de bus. Zij gaan vandaag naar school. De 2 andere blijven achter om samen met hun ouders op het land te werken.”
Van sprookje tot Netflix
Voel je het verschil? Dat is de kracht van storytelling: verpak je informatie in een verhaal dat over ménsen gaat. Gooi die saaie tabellen en nietszeggende getallen overboord. Mensen willen verhalen van mensen horen. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo zijn.
Herinner je je nog hoe je je eerste levenslessen meekreeg in de sprookjes die je hoorde? Vandaag dompel je je misschien graag onder in een spannend fictieboek of een Netflix-serie die zo verslavend is dat je een echte bingewatcher wordt. De rode draad: het zijn allemaal verhalen van en over mensen.
One more thing…
Verhalen zijn dus een goed middel om informatie tastbaar te maken. Maar zoals álle bouwstenen die je kunt gebruiken voor spreken voor publiek: gebruik een verhaal énkel wanneer het relevant is. Een verhaal dat niet ter zake doet, schrap je beter helemaal.
Meer weten?
Ken je de 10 grootste misverstanden over spreken voor publiek al? Nee, je moet er niet zelf naar op zoek. :-) Je vindt ze gebundeld in het e-book dat je hier kunt downloaden. En zo krijg je meteen ook regelmatig nieuwe tips in je mailbox. Doe er je voordeel mee!