Onze website gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren alsook om als lid te kunnen inloggen. Om deze website optimaal te gebruiken vragen we je om akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.

Ik ga akkoord liever niet.
terug naar overzicht

Onvoorbereid spreken? Of toch niet hélemaal?

Onvoorbereid spreken? Of toch niet hélemaal?

Sinds 2016 ben ik lid van De Hanze, een Brugs netwerk van ondernemende mensen die op regelmatige tijdstippen samenkomen om van gedachten te wisselen en van elkaar bij te leren. Aan die bijeenkomsten wordt telkens een spreker gekoppeld, iemand die recent een interessant boek heeft geschreven of omwille van zijn of haar job een boeiend verhaal kan vertellen.

‘Kun je vanavond invallen?’

Maar op een donderdag vorig najaar liep het plots fout. Sybil, de gedreven duivel-doet-al achter de schermen bij De Hanze, belde me enkele uren voor de start van het Vriendendinner op. “Stef, de spreekster van vanavond heeft net afgezegd. We willen als alternatief programma graag enkele Hanzeleden aan het woord laten over hun activiteiten. Kun jij iets vertellen over spreken voor publiek? Je krijgt 5 à 10 minuten.”

Nu is het zo dat Sybil een ‘crème’ van een dame is, aan wie je moeilijk iets kunt weigeren. :-) Alleen, ik werkte die namiddag in het kantoor van een klant en had enkel tijdens de autorit van Kortrijk naar Brugge tijd om iets voor te bereiden.

Het notablokblaadje

Normaal peper ik mijn klanten in dat ze tijd moeten nemen om een spreekmoment voor te bereiden. Véél tijd zelfs, om de zaken te laten gisten, te schaven en bij te schaven, en om het verhaal in te oefenen. Je begint daar dus best niet de avond voordien aan. Maar nu moest ik al mijn principes overboord gooien en zélf snel schakelen. :-)

Ik overliep in mijn hoofd alles wat ik weet over spreken voor publiek, met als centrale vraag: ‘Welke concrete en onmiddellijk bruikbare tips kan ik de Hanzeleden meegeven in 5 à 10 minuten?’ Ik destilleerde er 4 en schreef die in enkele kernzinnen neer op een notablokje dat in mijn auto lag. Daarna was ik gerustgesteld: het komt in orde!

Een kaper op de kust

Toen de eerste van 9 Hanzeleden die als invaller waren gecontacteerd de avond in gang zette, stopte mijn hart echter minstens anderhalve tel met kloppen. Koen – een man met héél veel kilometers spreekervaring op de teller – begon met te zeggen dat hij een heel interessante tip ging delen voor wie… spreekt voor publiek. Ik zag het gras al voor mijn voeten weggemaaid. Maar gelukkig ging hij een ándere richting uit. (Ja, spreken voor publiek heeft héél veel facetten.:-)) Toen ik als 9e de rij sprekers afsloot, was iedereen al terug hongerig naar niéuwe tips. (én naar het dessert dat na mij werd opgediend… :-)).

Mag het iets minder zijn?

Bij de beenhouwer mag het meestal iets méér zijn, maar die avond ondervond ik zelf dat je ook met weinig voorbereiding een – kort! – verhaal boeiend kunt brengen. Het notaboekblaadje met mijn gekriebelde kernzinnetjes gaf me voldoende structuur in mijn hoofd om de tips verstaanbaar over te brengen. Het publiek was enthousiast.

Dus, als ‘de Sybil van dienst’ je belt…

Stel dat je op een dag plots zelf de vraag krijgt om enkele uren later ‘een woordje te placeren’, bijvoorbeeld voor iemand die afzwaait of om je dienst of bedrijf voor te stellen. Wat kun je dan doen?

·   Check eerst even wie je publiek zal zijn en wat zij al weten over ‘het onderwerp’, en ga na hoeveel spreektijd je krijgt.

·   Bepaal daarna je kernboodschap: wat wil je dat je toehoorders achteraf onthouden?

·   Zoek dan een aantal (maximum 5) cruciale elementen om die kernboodschap te stofferen. Bijvoorbeeld: wat typeert de persoon die afscheid neemt en zijn er eventueel anekdotes die je bijgebleven zijn? Of: wat is er opvallend aan jouw bedrijf, product of dienst en waarin verschil je van anderen?

·   Schrijf die elementen op, als geheugensteuntje.

·   Denk dan na wat je daarover kunt vertellen in de spreektijd die je krijgt en oefen dit – als het kan luidop – in. Dat die inhoud evolueert terwijl je oefent, kan zeker geen kwaad. ‘Voortschrijdend inzicht’ kan je speech alleen maar béter maken!

·   Op het moment suprème: vertrouw op jezelf en doe je ding. Het hoeft helemaal niet perfect te zijn.

One more thing…

En die 4 tips op het notaboekblaadje: hoe zit het daar nu precies mee? Wel, meer uitleg daarover krijg je in de volgende blogs! :-)

Meer weten?

Ken je de 10 grootste misverstanden over spreken voor publiek al? Nee, je moet er niet zelf naar op zoek. :-) Je vindt ze gebundeld in het e-book dat je hier kunt downloaden. En zo krijg je meteen ook regelmatig nieuwe tips in je mailbox. Doe er je voordeel mee!

terug naar overzicht