Onze website gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren alsook om als lid te kunnen inloggen. Om deze website optimaal te gebruiken vragen we je om akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.
Op zoek naar een sparringpartner
“Met ruim 20 jaar ervaring als (interim-)CFO bracht ik vorig jaar het boek ‘Het Cashkompas – Dé vier financiële vuistregels voor wie slimmer wil ondernemen’ uit. Het is overduidelijk dat het zichzelf niet gaat verkopen, want het is geen kookboek.” (lacht) “Maar hoe vertaal je 330 bladzijden in een verhaal van 1 uur, semi-entertainend, zonder dat het academisch wordt of een workshop is? Ik wist niet hoe ik eraan moest beginnen. Ik dacht te veel vanuit de traditionele powerpointversie, en dat wou ik absoluut niet. Als je kijkt naar de TED(x)-speakers zeg je: ‘Waw, die gasten doen dat toch altijd goed.’ Ik wilde ook zoiets, maar in mijn eentje zou ik dat nooit vinden.”
“Ik was onmiddellijk geïnteresseerd in het individueel coachingtraject. Mijn enige bedenking was: ben ik bereid om die investering te doen? Want het is niet even een cursusje van 50 euro downloaden. Maar ik bekeek het positief: als ik er geld aan uitgeef, zal ik er waarschijnlijk wel iets mee dóen. Die drempel moest er zijn om mezelf te overtuigen van het ofwel goéd te doen, ofwel helemaal niet. En het is zijn geld zeker waard gebleken.”
“De keuze voor Stef was logisch: het is iemand die zélf verhalen schrijft en als presentator-moderator op een podium staat. Hij wéét dus waarover hij spreekt. Dat geeft vertrouwen. Bovendien vond ik het een meerwaarde dat de begeleiding persoonlijk was, een-op-een. Want je geeft jezelf wel een stuk bloot. Het is een veilig kader en je hebt niet zoals in een groepstraject het gevoel dat je je weer moet meten met anderen. Elke sessie was voor mij even uit de prestatiewereld stappen en me op mijn éigen verhaal mogen concentreren.”
“Het eerste wat ik opstak, was buiten mijn eigen denkkader stappen. Ik kén mijn boek, ik voel dat verhaal vanuit mijn eigen persoon, maar dat is niet hoe iemand ánders het percipieert. Ik leerde me in de plaats stellen van mijn publiek, dat heel breed kan zijn qua achtergrond en kennis van mijn onderwerp. Daarnaast was het ook fijn om die eerste confrontatie met een publiek met iemand te kunnen delen, een sparringpartner. Je zou dat ook allemaal op jezélf kunnen doen, en eens je op het podium komt ondervinden hoe het overkomt, maar ik weet niet of dat zo slim is.” (lacht)
"Dat ik één verhaallijn moest kiezen, was het beste advies. Ik had er bij wijze van spreken eerst wel 100. Door goed te moeten nadenken over wat ik wél zou brengen – en dus ook invalshoeken niét te kiezen – heb ik de valkuil van een saaie academische lezing vermeden en breng ik nu een verháál. De externe bevestiging van een coach die zegt dat dat verhaal ook goéd zit, geeft me goesting om het nu ook voor de leeuwen te gooien. En terwijl anders mensen wel eens pro forma gaan zeggen ‘Het was goed’ of ‘Het was een schone presentatie’ wéét ik nu dat het tenminste volgens de regels van de kunst zal gebracht worden.”
“Het feit dat de puzzelstukjes doorheen die 4 sessies stilaan in mekaar begonnen te passen, gaven me het vertrouwen om ermee door te doen. En het waren telkens ook heel aangename momenten. Ook al heb ik het altijd druk, die vrijdagnamiddagen voelden aan als tijd maken voor mezelf en mijn verhaal. Ideaal om het weekend in te zetten!”
“Een goed verhaal met enthousiasme kunnen brengen, is een básisvaardigheid voor iedereen die een boodschap moet brengen naar een team, klanten of stakeholders. Of het nu een korte of lange boodschap is, formeel of informeel is, met of zonder slides… ik merk in de praktijk dat weinig zaakvoerders en leidinggevenden van kmo’s en grote bedrijven dit onder de knie hebben. Door je te laten coachen, kom je jezelf ook tegen. Je moet nádenken over je verhaal. Het is zoveel méér dan ‘efkes iets gaan zeggen’. Als ik kijk naar veel andere sprekers, zie ik nu direct wat ik zelf zeker anders zou doen.”
“In veel bedrijven hebben ze het over ‘de waarden’, maar in de praktijk blijkt minstens de helft van de medewerkers niet op de hoogte van wat die waarden zijn.” (lacht) “Dat wordt dan gepresenteerd met de typische slides van consultants. Maar dit werkt niet. De vraag is: hoe neem je je mensen méé in het verhaal van je bedrijf, en breng je je eigen enthousiasme op hen over? Sommige ondernemers zijn daar supergoed in, maar er zijn er veel meer die dat niét van nature kunnen. Je daarin laten coachen vind ik dan ook heel waardevol, want goed spreken voor publiek, is een básisvaardigheid voor iedereen.”